Några tips för att få dina kunder att betala i tid | Ferratum Business Företagslån
<< Tillbaka till Bloggen
  • 2016-09-28
    Några tips för att få dina kunder att betala i tid

     

    Att driva företag innebär ofta att du måste dela din tid mellan arbetsuppgifter du älskar och sådana som inte är lika roliga. Att jaga kunder för att få betalt menar många företagare hör till den sistnämnda typen av arbetsuppgifter. 

     

    Ett av fyra företag spenderar mer än 10 timmar per vecka  med att jaga sena betalningar. Det betyder tio timmar av besvärlig kommunikation där du ber om pengar i upprepade telefonsamtal, mejl och betalningspåminnelser - tid som hade kunnat användas bättre till att bygga vidare på eller förbättra din verksamhet.

     

    För varje telefonsamtal och mejl minskar dessutom både din lönsamhet och din tid för att faktiskt göra det du gillar i arbetet. För att hjälpa dig att kunna lägga mer av din tid på saker du älskar har vi sammanställt våra fem bästa tips för hur du hanterar sena betalningar.

     

    1.    Kontakta kunden omedelbart

     

    Kontakta kunden direkt den dag som betalningen förfaller. Undvik e-post om du kan - ett telefonsamtal eller ett möte ansikte mot ansikte är mycket mer effektivt. Under samtalet:

     

    • Fråga om det är några problem med jobbet du har utfört.

     

    • Säg att du inte har fått betalt och fråga om de har haft problem med att genomföra betalningen.

     

    • Fråga när betalningen kommer att göras och kom överens om ett datum. Om ni inte kan komma överens just då, säg att du kommer att ringa igen följande dag, när de har haft en chans att undersöka saken.

     

    Var artig och ställ inte orimliga krav. I många fall har kunden helt enkelt varit bortrest eller har glömt - då får du betalt omedelbart.

     

    2.    Driv på kunden hårdare

     

    Om du fortfarande inte får betalt, kontakta den person som är ansvarig för leverantörsbetalningar vid företaget i fråga. Om det är ett större företag är detta lätt - ring helt enkelt till receptionen eller växeln och fråga. Det ger dig också en chans att bygga en relation med en annan person på företaget. I vissa fall kan företaget helt enkelt ha en betalningsrutin som skiljer sig från din.

     

    Det är lite svårare med mindre företag eller enmansföretag, men ge inte upp. De kommer snart att gruva sig inför dina återkommande telefonsamtal.

     

    Om betalningen är kraftigt försenad ska du skriva ett formellt brev där du anger ett datum då förseningsavgifter och ränta kommer att börja ackumuleras. Kontrollera relevant lagstiftning i ditt land; de flesta länder har lagstadgade räntesatser för förfallna betalningar.

     

    3.    Gör det så enkelt som möjligt att betala dig

     

    Att betala räkningar är inte alltid enkelt. Man måste inte bara komma ihåg att göra det, utan måste också administrera själva betalningen - skicka iväg checken, vänta i telefonkö om den ska skötas på det sättet eller ha alla uppgifter tillgängliga för att logga in på nätbanken.

     

    Tips: Fundera över hur du kan göra det lättare för dina kunder att betala. Detta kan betyda att du måste skicka påminnelser vid en tidpunkt när de verkligen kan betala, att låta dem betala på ett sätt som passar dem, att erbjuda omedelbara betalsätt eller helt enkelt att du alltid inkluderar alla dina betalningsdetaljer i påminnelserna.

     

    4.    Ge dina kunder regelbundna påminnelser

     

    Oftast behöver kunderna bara en påminnelse för att de ska komma ihåg att betala. Du kan prova att ringa dem ett par dagar innan betalningen förfaller eller att följa upp sena betalningar med e-post eller telefonsamtal.

     

    Tips: Att automatisera dina påminnelsemejl kan spara tid och ansträngning. Med program som FreeAgent kan du skriva ditt påminnelsemejl om en obetald faktura och sedan tidsinställa det att skickas automatiskt när en betalning förfaller.

     

    5.    Prata med din kund om varför de inte betalar i tid

     

    Bra kommunikation med din kund är viktigt för att undvika försenade betalningar. Det kan vara så att din kund har ett verkligt skäl till att inte betala dig i tid. Genom att tala med dem i ett tidigt skede kan du samarbeta med dem för att lösa problemet, kanske genom en enkel åtgärd som att ändra förfallodatumet eller att erbjuda avbetalning.

     

    Tips: Om du jagar återkommande betalningar kan du överväga att erbjuda automatiska betalsätt som stående överföring eller direktbetalning. När en stående överföring eller direktbetalning registrerats behöver dina kunder inte längre oroa sig för att komma ihåg att betala dig varje gång, eftersom du kan begära in betalningen så snart den förfaller. Dessutom behöver du inte slösa mer tid med att jaga försenade betalningar. Detta vinner både du och kunden på. 

    Kategori:

    Entreprenörskap