Marknadsföringsidéer för en begränsad budget | Ferratum Business Företagslån
<< Tillbaka till Bloggen
  • 2016-11-09
    Marknadsföringsidéer för en begränsad budget

     

    Om du är småföretagare har du mindre pengar att spendera på dyr annonsering än vad dina större konkurrenter har. För att konkurrera på samma nivå, men med en mindre budget, måste du marknadsföra dig på ett smartare sätt.

     

    Börja med att brainstorma med dina kollegor och affärsbekanta för att komma på smarta och okonventionella marknadsföringsknep.

     

    1.      Publicera bra innehåll

     

    Bloggkategorier eller en artikelkatalog på din webbsida är utmärkta för detta ändamål. Färskt och användbart innehåll engagerar läsare, skapar värdefulla kontakter, lockar leads och konverterar dessa till nyförsäljning. Om du kan skapa innehållet själv - ännu bättre (är inte gratis alltid bättre?).

     

    Även om skrivande inte är din starka sida borde det inte vara något större problem att få någon från ditt team att klämma fram några artiklar till din blogg. Prova med topp-10-listor, användbara tips, bästa praxis för din bransch, etc.

     

    2.      Starta ett värvningsprogram för dina kunder

     

    Erbjud dina existerande kunder en gratis produkt, fri servicemånad eller någon annan premie för att de hänvisar nya kunder till ditt företag. Kom ihåg att mun-till-munmetoden är oslagbar, så att få vänner att berätta för sina vänner om din verksamhet är otroligt värdefullt.

     

    3.      Tala på seminarier och håll workshops

     

    Du får publicitet både från marknadsföringen och själva evenemanget. Dessutom framstår du som mer professionell i kundens ögon.

     

    4.      Partnerskap inom branschen

     

    Inled samarbete med en annan verksamhet inom branschen (men inte en direkt konkurrent) för att driva ett gemensamt projekt. Detta kan göras lokalt genom någon typ av evenemang, eller online med ett webinar eller en utlottning.

     

    Att samarbeta med ett annat företag betyder att dubbelt så många lägger märke till din verksamhet. Om du samarbetar med en branschrelevant verksamhet blir du introducerad till en helt ny publik för din marknadsnisch. Folk betalar stora pengar för den typen av tillträde till en marknad!

     

    5.      Skicka handskrivna kort till dina nuvarande kunder

     

    Handskrivna kort till högtider och födelsedagar, eller tackkort till tidigare eller nuvarande kunder, uppskattade samarbetspartners, säljare inom ditt nätverk, affärsförbindelser som har hjälpt dig – alla du kan komma på. Detta är en billig och unik marknadsföringsidé för småföretagare, men många entreprenörer kan vittna om hur effektivt detta kan vara.

     

    6.      Be om rekommendationer och recensioner

     

    Detta inkluderar onlinerecensioner på webbsidor som Yelp, rekommendationer på LinkedIn och fantastiska recensioner i andra kanaler. Skapa en rekommendationssida på din webbsida och använd dina bästa recensioner där det är relevant.

     

    7.      Leta erbjudanden på annonsering

     

    Då stora annonskampanjer troligtvis inte ryms inom din budget kan du i stället leta efter rabatter och kuponger på betalda Facebook- eller Google-annonser. Vissa webbhotellsleverantörer erbjuder rabattkoder på annonser som en del av sitt medlemserbjudande. Kontrollera om din leverantör har liknande erbjudanden.

     

    8.      Erbjud fri rådgivning

     

    Gratis konsultation är ett bra sätt att visa upp din expertis och få fler kunder.

     

    9.      Engagera dig i forum

     

    Se till att dessa forum är relevanta för din bransch. Publicera regelbundet inlägg med användbara råd och engagera dig i diskussioner. Glöm inte att inkludera din webbsida i din signatur på forumet. Detta kommer att generera mer trafik.

     

    Kategori:

    Marknadsföring