Hur hanterar man en sommarsvacka? | Ferratum Business Företagslån
<< Tillbaka till Bloggen
  • 2016-07-21
    Hur hanterar man en sommarsvacka

    Försäljningssvacka under sommaren? Inga problem. Denna lugna tid kan vara värdefull för ditt småföretag. Nu har du chansen att göra vad du normalt inte har tid att göra: i stället för att arbeta i ditt företag kan du nu arbeta med ditt företag. Dessa projekt kan gagna alla småföretag; välj ett eller två och gör det mesta av de långa, lata sommardagarna så att ditt företag kan vara ännu bättre när det vänder igen.

     

    1. Optimera din webbsida för mobil användning

     

    Eftersom konsumenter är allt mer beroende av sina mobila enheter är det ännu viktigare att ditt företag har en mobilvänlig webbsida. Utan en kommer du att saknas från sökresultaten och gå miste om potentiella försäljningar som härrör från mobila enheter.

    Använd detta enkla test tillhandahållet av Google för att avgöra om din webbsida är mobilanpassad. Om den inte är det, kontakta din webbdesigner (om du inte har någon är det hög tid att komma i kontakt med en) för att ta reda på hur du kan optimera din sida för mobila besökare: du kan behöva en ny design, eller så kan det vara möjligt att uppdatera eller förbättra den nuvarande designen att fungera för mobila användare.

     

    2. Uppdatera din marknadsföringsplan

     

    En marknadsföringsplan är inte en statisk uppsättning av regler; det är en flexibel, utvecklande strategi som behöver uppdateras och förbättras regelbundet.

    Lägg först undan några timmar för informationsinsamling och analys. Se tillbaka på vad som har och vad som inte har fungerat i dina marknadsföringsansträngningar under det senaste året: kanske det där samhällseventet inbringade nya kunder, men kampanjen i slutet av säsongen föll platt. Tänk på vad du vill repetera och vilka tekniker du vill ändra eller ta bort från din marknadsföringsstrategi.

    Därefter utvärderar du eventuella nya möjligheter som kan ha uppkommit sedan du senast arbetade med planen: mobil marknadsföring till exempel, eller kanske ett nytt lokalt event. Analysera de resurser du har tillgängliga och sätt upp nya prioriteringar för det nästkommande året: vill du bygga ditt lokala rykte, öka din onlinemarknadsföring, eller fokusera på något annat område inom marknadsföring? Till sist, sätt några realistiska mål och tidslinjer för varje marknadsföringsteknik eller möjlighet som du vill testa. Gör så mycket förberedande arbete som möjligt nu genom att skapa återanvändbara projektplaner eller "fyll-i-luckorna" uppsökande brev som du snabbt kan använda senare, när du är upptagen.

     

    3. Tackla stora förbättringar

     

    Det finns alltid flera sätt att förbättra ditt företag, men när du är upptagen med att hantera kunder och leda anställda har du helt enkelt inte tid. Använd därför dina långsamma veckor till att ta dig an ett par av dessa stora förbättringar som alltid verkar förskjutas till nästa vecka eller år. Se över kontorslandskapet, uppdatera interiören, installera ny utrustning, fatta beslut om nya inventarier eller produktlinjer, förändra menyn, ändra priserna, eller gör om utställningslokalen.

    Sätt en budget för varje projekt och bestäm sedan hur du vill tackla det: göra det själv, hyra in hjälp, eller en kombination. Samla ihop det du behöver och sätt ett mål för slutdatum. Sätt upp skyltar (och skicka kundmail) för projekt som påverkar den dagliga verksamheten, såsom interiöra uppdateringar.

     

    4. Uppdatera din verksamhet

     

    Att uppdatera din verksamhet kan vara det mest komplexa ansvaret du har som företagsägare; det är verkligen inte någonting som du vill tackla under de jäktigaste tiderna på året, när verksamheten måste fungera smidigt och inte ändra kurs.

    Ineffektivitet i metoder i den dagliga verksamheten byggs upp över tid; du må ha implementerat jättebra system, men även de bästa systemen behöver underhållas och förbättras över tid. Ta en titt på ditt företags dagliga procedurer, från bokföring till kundservice, och fundera över hur de skulle kunna fungera bättre.

    Fokusera på ett specifikt område i verksamheten (såsom fakturering, kunduppföljning eller inventering) snarare än att försöka förbättra verksamheten generellt; det är ett för vagt mål vilket kommer göra dig frustrerad. Välj i stället ett område som kommer ge dig en markant förbättring. Om du tillbringar tiden med mindre justeringar och detaljstyrning kommer dina timmar att förbrukas utan någon markant vinst för företagets verksamhet. Det kan verka skrämmande att tackla de områden som kräver mest jobb, men svaga områden är precis vad som kan ha den största inverkan på din övergripande verksamhet.

    Så, hur kommer du att tillbringa dina långsamma sommarmånader? Varför inte välja ett projekt eller två och göra din verksamhet ännu bättre än tidigare? Förbättringarna som du gör nu kan ditt företag dra nytta av under de kommande jäktigare perioderna. Ett möjligt resultat är att du kanske till och med hittar ett sätt att undvika långsamma perioder helt och hållet.

    Kategori:

    Tillväxtstrategi