Hur du får ditt företag att växa | Ferratum Business Företagslån
<< Tillbaka till Bloggen
  • 2016-12-12
    Hur du får ditt företag att växa

     

    Så småningom vill du väl att ditt småföretag ska växa till en stor verksamhet, eller hur? Om det stämmer bör du lära dig vilka tillväxtstrategier som kan fungera för din verksamhet.

     

    1.      Marknadssegmentering

     

    Detta handlar helt enkelt om att välja ut ett delsegment av den totala marknaden där du fokuserar ditt säljarbete.

     

    De flesta stora företag är duktiga på att lägga beslag på sitt hörn av marknaden. Sedan gör de allt de kan för att äga det utrymmet. Red Bull ser till att deras energidrycker syns för en ung och äventyrslysten skara, alltså dess marknadssegment. Har du funderat på varför Red Bull äger ett Formel 1-team?

     

    Det passar i deras marknadssegment. Du måste fokusera på din kärnkund om du vill ha en tydlig väg mot tillväxt. Att segmentera marknaden handlar om att göra val. Vem vill du finnas till för? Vilka vill du undvika? Och vilket segment bör du fokusera på för att öka lönsamheten?

     

    2.      Andra målgrupper

     

    Din nuvarande marknad fungerar bra för dig. Men kan det finnas andra? Självklart. Om din konsumentmarknad sträcker sig från tonåringar till högskolestudenter kan du fundera vidare på var dessa personer tillbringar merparten av sin tid.

     

    Kan du presentera din verksamhet i skolor, föreningar eller på högskolor? Du kan också erbjuda rabatter till intresseföreningar eller donera en del av din vinst till skolor eller föreningar.

     

    3.      Utnyttja parnerskap

     

    En del småföretagare klagar gärna över att de inte kan tävla med sina större konkurrenters leverantörsrelationer. Det är för det mesta också sant, men du kan utnyttja partnerskap på ett smart sätt.

     

    Låt oss anta att ditt småföretag tillverkar tennisbollar och att du har en teknologi som får bollarna att studsa bättre och hålla längre. Du har en fantastisk produkt men ingen produktionsanläggning, ingen distributionskanal och inga andra komponenter i försörjningskedjan för tennisbollar.

     

    Du kanske inte kan konkurrera med de stora aktörerna i branschen om sponsorskap och partnerskap vid turneringar, men du kan ingå samarbete med en tennisbollsfabrik och ett distributionsföretag. Du kan faktiskt gå samman med dem utan att behöva betala en krona för en egen fabrik eller distributionskanal. Du betalar bara en del av vinsten till partnern varje gång du säljer en tennisboll.

     

    Och resultatet? Du förhandlar om vanlig produktion och distribution utan att betala stora startkostnader för att bygga en fabrik eller att anlita ett transportföretag. Nu kan du fokusera på att sälja tennisbollar i stället för att oroa dig för hur du ska få dem tillverkade.

     

    Stora företag kan betala kontant för partnerskap. Mindre företag måste förhandla om partnerskap där de kan betala per såld enhet.

     

    4.      Hitta rådgivare

     

    Hitta personer som hjälper dig att se till att du gör vad du ska och är någon som har kontakter i branschen och som ser till ditt bästa. Det är ensamt att vara VD för ett företag, så försök hitta andra som har gjort samma resa och ta del av deras erfarenheter. Låt dem ge dig en skjuts framåt.

     

    5.      Marknadsför din verksamhet online och offline

     

    Fundera på vad du skulle kunna göra om du hade pengar att spendera på marknadsföring. Även om marknadsföring offline fortfarande är effektivt kan du utnyttja online-plattformar för att penetrera marknaden mer grundligt, och på så sätt lyfta din verksamhet till nya höjder.

     

    Företag som låter bli att investera i marknadsföring på internet hamnar på efterkälken och kommer inte att överleva efter ett par år. Även om du bara har en tydlig webbsida som talar om vad du gör och hur man kan hitta dig kan detta innebära skillnaden mellan att vinna eller förlora en order.

     

    Kategori:

    Tillväxtstrategi