8 saker som alla småföretagare borde göra

2019-07-08
småföretagsplan

Alla vet att internet är fullt av praktiska tips om hur man startar och driver ett litet företag. All den information som finns att hitta på nätet kan ibland vara för mycket även för den mest erfarne. Vi har försökt hjälpa dig på traven genom att koncentrera sökningen till vad du behöver fokusera på som företagsägare. Oavsett om du planerar att starta ett eget företag eller vill förbättra ditt eget småföretag blev det dessa åtta punkter som fick vara med på vår lista:

1. Hantera finanseringen

Den största orsaken till att småföretagen inte överlever är bristen på pengar, inte bristen på vinst som man kanske kunde tro. Detta är orsaken till att du verkligen behöver förstå vilka element det är i ditt företag som kan påverka ditt pengaflöde. Köper du in så du har på lager? Hur mycket ska du ha tillgängligt på lagret? Kräver du in betalning av dina kunder? Hur länge tar det för dina kunder att betala? Har du lån som du måste betala tillbaka? och så vidare.

Det finns en rad olika saker som kan påverka ditt rörelsekapital och som du behöver sätta dig in i om du ska lyckas som småföretagare.

2. Formulera en strategi utifrån din egen information

Vi tror verkligen på data (det gör hela internet :)) och vi anser också att det är viktigt att utforma sina planer utifrån den insamlade informationen. Därför anser vi att alla småföretagare ska hålla koll på och anteckna så mycket information de kan. 
Ju mer information du kan samla in och basera dina strategier på desto bättre blir också dina företagsbeslut på lång sikt.  
Att följa viktiga indikationer på framgång i din bransch och förstå vad som påverkar dem och varför gör det lättare för dig att fatta hållbara beslut så att ditt företag kan fortsätta på inslagen väg.

Låt oss anta att en företagsägare tror att hans kunder normalt betalar inom 30 dagar. Genom att företagsägaren håller koll på hur länge det faktiskt tar innan han får betalt jämfört med vad hans plan är, kan han snabbt ta reda på om betalningen kommer efter 45 dagar (istället för efter 30 dagar), och om detta sker kan han snabbt och smidigt få ett litet företagslån och hålla företagets rörelsekapital i skick innan verksamheten hamnar i trubbel.

3. Förstå dina marginaler

Företagare är ofta benägna att fokusera på resultatet. Genom att hålla koll på hur enskilda produkter och tjänster bidrar (eller inte bidrar) till resultatet kan du minska förluster och se till att du investerar tid och resurser i de mest lönsamma produkterna eller tjänsterna.

4. Ditt företag bör finnas online

Internet och våra enheter har blivit en del av hur vi arbetar och hur vi är i kontakt med världen. Genom att försäkra sig om att ens företag finns där kunderna finns ökar möjligheten för kunderna att få kontakt med dig. Om du inte vet i vilken ände du ska börja kan du utforska gratistjänsterna på Google, Facebook, Instagram eller Youtube.

5. Se till att du har ett varumärke och en unik affärsmodell som du står för oavsett vad som händer

Folk arbetar hellre med företag som har ett väl inarbetat varumärke och företag som har ett ädlare syfte. Vi lockas mer av varumärken och företag som ger intrycket av att de inte bara är ute efter pengar.
Dra dig till minnes vad det var som gjorde att du startade ditt företag och då kommer du hitta orsaken till att dina kunder älskar att jobba med dig.

6. Investera i marknader som ger dig avkastning på investeringar (ROI)

Småföretagare tycker ofta att det är svårt att förstå sig på marknadsföring. Och med tanke på hur snabbt tekniken utvecklas är det lätt att förstå.

Var skulle du investera ditt kapital? Kommer det att fungera? Var är det bäst att annonsera; på radio eller internet? Vad fungerar? Vad fungerar inte?

Ett bra ställe att börja för småföretagare är plattformar som är gratis och enkla att använda. Börja med att nätverka med lokala företag och lokala företagsägare. Ta reda på vad de gör som verkar fungera.

Om du har en webbplats, använd Google Analytics (gratisverktyg) för att ta reda på hur människor hittar ditt företag, var de kommer ifrån och hur de interagerar med din webbplats.

När du annonserar ska du alltid tänka på hur du kan följa upp annonsens resultat. Om du har ett specialerbjudande, spåra erbjudandet via en speciell erbjudandekod. Tänk på att kanske erbjuda bara en särskild produkt eller tjänst. Testa olika strategier. På det sättet lär du dig vad som fungerar och vad som inte fungerar för ditt företag.

7. Prata med dina kunder

Alla företagsägare bör prata med sina kunder för att ta reda på vad de tycker om och vad de inte tycker om. Feedback kan vara väldigt värdefullt för din verksamhet. Det kanske kan vara svårt att hantera negativ kritik, men kom ihåg att detta definitivt kommer att visa vilka områden du behöver fokusera på.

8. Håll koll på konkurrenterna

Småföretagen är kärnan i vår ekonomi, så om du inte kommer på någon affärside som ingen annan tänkt på kommer du att få konkurrens. En mycket viktig faktor för att driva ett företag är att känna till och förstå sina konkurrenter. 

Sammanfattningsvis följer här de åtta ämnena som kom med på vår lista:

  1. Ta hand om dina finanser. Om du behöver ett litet företagslån, ansök här så får du ett rättvist och snabbt svar inom kort. Vi tror på snabb och enkel finansiering för små företag.
  2. Håll koll på och använd din egen informtion när du bygger strategier
  3. Ta reda på vilka produkter eller tjänster som leder till bättre resultat
  4. Tänk på var dina kunder befinner sig och att de kanske letar efter dig på internet. Vi rekommenderar att du tittar på onlinelösningar
  5. Människor älskar att känna igen sig i ett företags syfte så tänk på ditt varumärke från det perspektivet
  6. Investera i marknadsföring som ger dig kunder. Om dina kunder finns online kanske du också ska försöka finnas där de är
  7. Prata och lyssna på dina kunder. Att lyssna på kundernas åsikt kan ta emot, men vi tror att det är värt det.
  8. Håll koll på dina konkurrenter

Vad är i fokus inom din bransch? Inom din bransch kanske listan bör innehålla några andra ämnen? Vi skulle gärna höra vilka de är från dig.

Vi hoppas att du tyckte artikeln var intressant. Håll kontakten!