11 marknadsföringskanaler som du kan testa under 2020

2019-12-03
flera marknadsföringskanaler

Alla vill vi ha den största avkastningen på vår marknadsföringsbudget, oavsett om vi investerar 100 euro eller 100 000 euro. Att välja de rätta marknadsföringskanalerna till din verksamhet kan hjälpa dig att få en lönsam avkastning.

De marknadsföringskanaler som är tillgängliga idag utvecklas snabbare än någonsin förr. Dessa ändringar gör det svårt att veta vilken kanal som fungerar bäst för dig.

Det finns ett antal kanaler som gör att du kan skapa kontakt och engagera dig med dina målgrupper. Här är några marknadsföringskanaler som du kan använda antingen personligen eller online för att säkerställa att ditt företag uppmärksammas av dina målgrupper:

1. Ditt företags webbplats

Användare kommer att använda din webbplats för att lära sig mer om din verksamhet och om de inte får svar på sina frågor snabbt, kommer de inte att stanna kvar tillräckligt länge för att få reda på svaren.

Din webbplats bör ge ett bra första intryck och bör tydligt representera din verksamhet, ditt varumärke och de tjänster du erbjuder på det sätt som du vill.

Gör en intern revision eller be en kund eller en vän att att titta på den och se om det finns några problem med design eller innehåll som du bör åtgärda.

2. Pay Per Click (PPC)

De mest populära plattformarna just nu är reklamannonser på Google och Facebook/Instagram. De flesta varumärken kör sina kampanjer via en reklambyrå, men eftersom detta kan vara kostsamt kan det vara fördelaktig att skapa dina egna reklamannonser med "Pay Per Click". Om du beslutar dig för att testa själv, se till att du går igenom de stödkurser som alla plattformar erbjuder.

Googles sökannonser kan hjälpa dig att ta kontakt med användare som eftersöker de produkter eller tjänster du erbjuder.

Googles displayannonser och annonser på Facebook gör att du kan skapa en efterfrågan och introducera dina tjänster för kunder som kanske inte letar efter dig eller ens vet att du existerar.

3. Sociala medier

Sociala medier är en stor del av de flesta marknadsstrategier just nu. Kunderna söker och följer varumärken som de gillar eller är intresserade av och ett ökat antal användare använder sociala medier för att undersöka om eller ta beslut om köp.

Sociala medier erbjuder värdefulla, sammanförande möjligheter som i sin tur erbjuder en unik möjlighet för dig att engagera dig med din målgrupp. Oavsett om du delar innehåll bakom kulisserna på din personliga sida, eller skapar en grupp som involverar din verksamhet, bör du överväga sociala medier i så stor utsträckning som möjligt.

4. Word of mouth-marknadsföring

Word of mouth-marknadsföring har alltid varit en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna. Du kommer förmodligen att tveka om en säljare säger åt dig att du behöver en klocka, men när din vän berättar hur mycket de älskar att ha den på sig varje dag, tack vare alla de smarta funktionerna, blir du mer intresserad.

Det finns huvudsakligen två metoder för att uppmuntra word of mouth-marknadsföring. Hänvisningsprogram och motiverande onlinerecensioner för olika online-plattformar, som inkluderar Google, LinkedIn och Yelp.

Du kan uppmuntra word of mouth-marknadsföring genom att:

  • Fråga dina kunder om de kan ge en recension efter ett inköp
  • Marknadsföra ett hänvisningsprogram
  • Visa upp de recensioner du redan har fått


5. Innehållsmarknadsföring och sökmotoroptimering (SEO)

Med innehållsmarknadsföring får du ett effektivt intresse, vilket gör den ännu mer värdefull. Dina poster kan erbjuda fördelaktig sökmotoroptimering under än längre period när personer fortsätter att göra ämnessökningar online och allt ditt innehåll kan tillföra och skapa värdefulla relationer och möjligheter för kundidentifiering.

Innehållsmarknadsföring ger intryck om kunnande. Allt detta medan det hjälper dig att nå kunder i olika beslutsskeden.

Du kan integrera en strategi för innehållsmarknadsföring genom blogginlägg, gästblogginlägg, webbseminarier eller filmer.

6. Marknadsföring via e-post

Marknadsföring via e-post är otroligt effektivt om du har en lista över kundernas kontaktinformation. Användare har erbjudit sig att få bli kontaktade av dig, vilket tyder på att de är mer villiga att öppna de meddelanden som handlar om de senaste produkterna, rabatterna och vilka fördelar de får.

Förbättra dina kampanjer genom personifiering, håll dina meddelanden korta och se till att dina ämnesrader innehåller en anledning till att användaren ska klicka på den.

7. Affiliatemarknadsföring

Med affiliatemarknadsföring kommer du att arbeta med, eller belöna en eller flera partners för varje besökare eller kund som tilldelats dig genom partnerns egna marknadsföringsinsatser.

Det kan fungera både för produkter och tjänster.

8. Poddsändningar och annonser i poddsändningar

Poddsändningsbranschen har fortsatt att växa sedan år 2013. Bara i USA rapporterade Infinite Dial under år 2019 att 20 miljoner fler människor lyssnade på poddsändningar än år 2018.

Beroende på din typ av bransch kan det vara viktigt att överväga reklamannonser i poddsändningar för ditt varumärke.

Om du tror att poddsändningar kan vara ett bra test för din verksamhet, ta reda på om det finns några nätverk för annonseringar i poddsändningar tillgängliga i ditt land.

9. Partnerskap

Partnerskapsmarknadsföring handlar om att samarbeta med en person eller ett företag eftersom de har en relation med ett område på en marknad som du är intresserad av att sälja till.

Genom att skaffa ett partnerskap med någon kan du introducera ditt varumärke till en ny målgrupp.

10. Fysisk marknadsföring

En av de många fördelarna med fysisk marknadsföring är att det har större chans att fastna hos åskådaren. Jämfört med digital annonsering är tryckta annonser enklare för åskådare att förstå och förser en bättre, långtidsbaserad varumärkesigenkänning. Beroende på din bransch och verksamhet kan du prova denna kanal genom att använda antingen: skyltning, gratisprodukter, förpackning, gratis rådgivning, broschyrer, reklamblad, annonstavlor eller till och med sponsra några event

11. Tv- och radioannonsering

Dessa marknadsföringskanaler når tusentals människor och är perfekt för att nå ut till äldre målgrupper som använder mindre teknik. Beroende på vem du säljer till kan den här kanalen ge värde med varumärkesmedvetenhet.

Hur du väljer den bästa marknadsföringskanalen för din verksamhet

Att ta reda på dina valmöjligheter och att testa olika kanaler är det bästa sättet för att hitta de bästa kanalerna för din verksamhet. Du behöver inte åta dig en långsiktig marknadsföringsstrategi eller investera stora budgetar i en kanal på en gång. Att genomföra små tester och ta reda på om resultaten är vettiga för din verksamhet är det bästa sättet att lägga till nya kanaler till din marknadsföringsstrategi.

Här följer en kort lista för att hjälpa dig identifiera vilka kanaler din verksamhet bör testa:

  • Ta reda på vad dina konkurrenter gör. Titta efter verksamheter med liknande storlek, demografi, produkter och tjänster och se vilka marknadsföringskanaler de använder och hur de använder dem.
  • Läs marknadsföringsbloggar och gå på branschrelaterade konferenser. Utbilda dig själv inom dina huvudsakliga, vinstgivande kanaler,
  • Testa en ny marknadsföringskanal åt gången. På detta sätt kan du se den direkta effekten som dina marknadsföringsinsatser har, utan att undra över var framgången kommer ifrån.
  • Fastställ en testbudget med ett utsett testfönster. Begränsa ditt test till tre till sex månader till att börja med för att se om marknadsföringsinsatserna får något genomslag. Skapa tydliga mål för hur du skulle definiera framgång under denna period.
  • Testa olika typer av innehåll eller kampanjer under denna provperiod. Kanalen kanske fungerar men ditt budskap når inte fram.  
  • Att testa några nya marknadsföringskanaler under ett år kanske kan hjälpa dig att finna det som fungerar bäst för din verksamhet, Du kommer bara att veta vilken kanal som fungerar bäst om du testar dem.

Om du är ute efter enkel finansiering för att prova nya marknadsföringskanaler, överväg att ta ett företagslån som möjliggör finansiering av din vardagliga aktivitet, Därmed kan det skapa plats för nya tester av nya marknadsföringskanaler. Kom ihåg att med Ferratum Business har du tillgång till flexibel finansiering snabbt och enkelt. Ansök idag om ett företagslån och se hur mycket pengar din verksamhet kan få!